Monday, November 10, 2008

Ikhwan ... Penawar Hati Ibu



Kata orang, kalau anak lelaki banyak mengikut muka atau features Ibu maka dia akan “sejuk” atau serasi dengan ibunya. Ikhwan satu-satunya anak yang dikatakan banyak mengikut rupaku…bukan rupa saje…cekeding pun ikut aku jugak….hehe.

Khairul Ikhwan bin Badrul Hisham dilahirkan pada 15 Januari 2001 di Kampung Baru Medical Centre (KBMC) betul-betul ketika azan subuh sedang berkumandang di Masjid Kampung Baru. Walaupun dalam kesakitan terasa tenang mendengar laungan azan tersebut. Ikhwan semasa dilahirkan memang comel…beratnya hanya 2.4kg….hehe bayi tak cukup bulanpun boleh cecah 2.6kg….tapi tak mengapa, yang penting Ikhwan sihat.

Seperti Aisyah, Ikhwan juga masuk wad akibat jaundis tapi kali ini takde le panic sangat sebab dah ada experience dengan Aisyah. Paling teruk Ikhwan warded selama hampir dua minggu akibat denggi. Letih beb duduk spital lama-lama tapi inilah pengorbanan seorang ibu. Itu yang rasa insaf dengan pengorbanan ibu semasa nak membesarkan kita dulu… Another time Ikhwan warded adalah di Sunway Medical Centre semasa usianya 2++ tahun akibat demam yang berpanjangan dan ada jangkitan kuman. Masa ini aku dah berpindah ke Puchong, so no more KBMC.

Ikhwan ni tak padan dengan kurus, aktif sesangat…tak reti duduk diam...meloncat sana, melenting sini, panjat sana, terjun sini….so, bila incident kepala Ikhwan kena bucu tingkap semasa di Nursery Al-Hatem dan kena beberapa jahitan, aku tak boleh nak marah pihak pengurusan sebab dah tahu Ikhwan nyer keaktifan tu susah nak control…
Satu perkara yang aku suka pada Ikhwan ni, walaupun dia nakal which is normal for a kid his age, Ikhwan ni rajin membantu. Sebab tu le dalam banyak hal aku lebih suka suruh Ikhwan dari suruh Aisyah…..biasanya dia tak banyak merungut…buat aje. Cuma sesekali le datang malas Ikhwan nie, tapi bila kita pujuk baik-baik ok le dia…tak banyak songeh macam Aisyah…tantrum memang ada sekali-sekala tapi still manageable….
Pada usia 7 tahun sekarang ini, sifat bertanggungjawab Ikhwan sudahpun terserlah. Kebanyakan tugas memantau anak yang bongsu (Ridwan) sudah kuserahkan padanya….dengan bantuan Aisyah juga (kena sebut nie, nanti Aisyah ingat ibu tak hargai pertolongan dia lak…..Thanks Along). Pagi hari waktu persekolahan, Ikhwan akan bangun seawal 6 pagi dan terus mandi. Siap mandi dan berpakaian sekolah, terus kemas bilik (tanpa disuruh atau diingatkan), then pastikan ubat nyamuk ditutup. Then bawa turun beg sekolah dan baju sekolah kebangsaan. Ikhwan akan sediakan sendiri susunya (aku memang suruh dia minum susu every morning) sebab ibu Ikhwan yang “rajin” ni tak pernah buat breakfast…hehe. Dah minum susu barulah dia naik bilik semula, kejutkan dan bawa adik turun, masukkan beg dan baju dalam kereta….senang betul dengan Ikhwan ni…tak banyak cerita.


Buat Ikhwan…Seperti Along, Ibu juga sayang pada Ikhwan @ Angah @ Boboi. Ibu sering mendoakan kejayaan Ikhwan dari segala segi. Semoga Ikhwan akan menjadi anak yang Soleh dan menjadi pelindung kepada Along dan Adik (Ridwan).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...