Thursday, January 14, 2010

Luahan Rasa......




Ni nak story sket.  Story ek...ok lah meluahkan perasaan sket.

Diri ini bebenornya dah mula jemu dengan kerja-kerja kat opis nie.   Rasanya dah lama sesangat asyik mengadap angka @ nombor.  Teringin nak cari kelainan le plak.
Heran ek....aku sememangnya tak suka dengan nombor tapi ntah naper leh terjebak dengan kerja kira-mengira lak.  Masa zaman sekolah dulu memang benci sesungguh dengan matematik...kalau boleh nak tuang kelas setiap kali slot matematik....tapi lulus gak walaupun takde le dapat A...

Habis SPM bila gie matrikulasi, kena lak amik Additional Maths...tertonggeng-tonggeng nak faham.  Bebudak lain anggap subjek kacang jek sbb masa sekolah menengah diorang dah amik...aku masa ni le first time tahu apa yang ada dalam Add Math...perbezaan, kamilan, alpha, beta...so on and so on......Arghhhhhhh!!!! Tension!!!!
Tapi peliknya lulus gak tu...walaupun orang lain sumer score A...aku cuma dapat B jek...ok le kan...diorang belajar dari form 4...aku belajar 4 bulan jek subjek tu.....

Bila masuk Universiti...Memang taknak akaun tapi diorang based on pencapaian masa matriks, so kena le jugak.  Cuba tukar kursus tapi tak dibenarkan...Dekan kata...U xde masalah dengan akaun...kalau your performance drop baru leh tukar........sadis tul.....  Pastu kalau amik subjek lain selain ada 2-3 subjek yang dibenarkan, MARA tak mahu taja.
So, akhirnya Grad le aku dengan Ijazah Sarjana Muda Perakaunan dengan Kepujian (BACCT-hons).  Maka bermulalah kehidupanku dikelilingi angka dan nombor....tak suka tak suka tak suka...!!!!!

Diam tak diam, dah hampir 14 tahun aku bergelumang dengan angka....celik jek mata dah nampak angka....ish ish ish!  Walaupun sekarang takde le directly buat akaun debit and credit tapi tension weh!  Group akaun..monthly reports...monthly performance...Board papers...FRSes yang asyik bertukar...year end audit...accounting system yang asyik buat hal....tu tak termasuk office politic lagik....

Ish ish ish, xde ke orang yang nak offer aku jadi sleeping partner....aku kuar modal and dapat untung monthly....pastu duduk goyang kaki....amboi2 sket nyer baik angan-angan..
Takpun, ada tak sesiapa yang perlukan penasihat kewangan atau akauntan...yang tak memerlukan aku kuar gie opis...buat keja dari rumah jek.....take my own sweeeeeeet time.......kalau le ada...best nyer...best nyer......

Panjangnyer aku merapu.  Ok  ok ...back to work.   Banyak yang perlu dibereskan awal tahun nie.





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...